نشست طلاب استان البرز بتاریخ 7/2/95 در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار گردید.

در این برنامه جناب حجت الاسلام والمسلمین اخلاقی نماینده طلاب کرج ضمن خیر مقدم خدمت جناب حجت الاسلام والمسلمین میرباقری نماینده خبرگان رهبری در استان البرز بیان داشتند: تصمیم داریم گروه های پژوهشی  و جلسات کرسی آزاد اندیشی برپا کنیم تا از نظرات همه طلاب و فضلای عزیز بخصوص در موضوع حوزه انقلابی استفاده نماییم .

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری،منتخب مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبری  نیز با تأکید بر انقلابی ماندن حوزه های علمیه، به سخنان رهبر معظم انقلاب در این باره اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه شیعه در طول تاریخ انقلابی بوده است و نشان این مدعا تلاش بی وقفه برای پیشبرد فرهنگ اهل بیت(ع) بوده و حوزه های علمیه از گذشته حلقه اتصال بین معصوم و جامعه اسلامی بوده و به همین دلیل انقلابی مانده است.

وی با بیان این که حوزه قدیم برای انقلابی ماندن سه هدف را دنبال می کرده است، عنوان داشت: نخست این که حوزه شیعه نباید با کفر در آمیخته شود و همواره از جبهه کفر و نفاق احتراز داشته باشد و به همین دلیل متصدیان امر در آن زمان مرز بندی های جامعه شیعه را محفوظ نگاه داشتند چرا که خود را دارای مکتب و فرهنگ با ارزشی می دانستند و نمی خواستند فرهنگ خود را استحاله شده با کفر ببییند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: هدف دوم جریان انقلابی حوزه درگیری مستمر با دشمن با اشکال متفاوت بوده است؛ درگیری فرهنگی، سیاسی و نظامی؛ زمانی که شیعه دولت مرکزی نداشت  هدف سوم سازندگی جامعه شیعی بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که حوزه انقلابی در تلاش برای ساخت جامعه کامل بوده است، اظهار داشت: این مبارزات در دوره معاصر وارد حوزه جدیدی شده است چرا که امروز فعالیت های دشمن وارد عرصه جدیدی شده است؛ شما ببینید در گذشته دشمن به دنبال تشکیل دولتی مدرن برای رسیدن به اهداف خود نبود ولی امروز به دنبال این مطب است و متأسفانه جبهه کفر در دوران جدید به آن دست پیدا کرده است.

وی افزود: ما در دورانی قرار داریم که دشمن دولت مدرن را شکل داده و به دنبال نفوذ در فرهنگ دیگر تمدن ها است و این  نفوذ امر بی سابقه ای است هرچند از گذشته یک مواجهاتی با این نفوذ صورت گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به این که انقلاب اسلامی یک واکنش عظیم از دنیای اسلام در برابر جریان کففر است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال احیای جامعه اسلامی است و امام راحل از آغاز سه مرحله ایجاد دولت اسلامی، بیداری معنوی در دنیای اسلام و بیداری در جهان اسلام را مطرح کردند و آن را مقدمه ظهور دانستند.

وی اضافه کرد: امام منشور روحانیت را تدوین کرد و در آن بیان کرد که این روحانیت است که استراتژی حاکم بر دنیا را مشخص می کند، مسؤولیت ولی فقیه راهبری جهان است همچنانکه برای رسیدن به عصر ظهور رهبری معظم نیز پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را مطرح کردند و با تلاش حوزه ها این مسیر یعنی تولید و بازسازی تمدن اسلامی در دنیای معاصر نفوذ کرده و پس از آن غلبه فرهنگی ایجاد شده و فرهنگ های دیگر را در خود هضم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که  انقلابی ماندن حوزه نیاز به درک میدان درگیری دارد، ابراز کرد: انقلاب اسلامی فضای جدیدی در جهان ایجاد کرد و همیشه یک طرف مسائل دنیا اسلام است، بنابراین باید مقیاس حوزه چه در آموزش چه در پژوهش و چه در تهذیب ارتقا پیدا کند و فقه، اصول کلام، منطق و حکمت و عرفان در مقیاس انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی ارتقا پیدا کند.

وی افزود: فقه با تمام استواری که دارد، محدودیت هایی نیز دارد، بنابراین حوزه باید وارد مقیاسی از پژوهش و آموزش شود که راهبری تمدن اسلامی را بر عهده بگیرد و در غیر این صورت حوزه از انقلاب فاصله می گیرد و نمی تواند حرکت جامعه به عصر ظهور را راهبری کند؛ حوزه باید معرفت های دینی را تولید کند ولی متأسفانه ظرفیت های پژوهش و آموزش امروز این گونه نیست و همانند گذشته پاسخ گو عمل نمی کند.

وی با بیان این که شیعه همیشه رو به جلو بوده است، تبیین کرد: از دوران غیبت امام زمان(عج) فقها همیشه محور بوده اند و مبارزات مثبتی انجام می دادند و در دنیای امروز که تمدن غربی دنبال استحاله ما است و نرم افزار و سخت افزارهای آن را ساخته است این حوزه انقلابی است که می تواند جلوی این تمدن را بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بیان داشت: ما امروز قدرتی همراه با اقتدار سیاسی و فرهنگی داریم و باید مقیاس کار حوزه حرکت پیش رونده به سمت ظهور باشد؛ در هیچ دروه  ای تلاش برای ساخت حاکمیت بر محور یک مکتب نبوده است ولی امروز اسلام به دنبال جامعه سازی است و این جریان را دنیای تشیع می خواهد، همچنانکه امام در منشور روحانیت فرمودند روحانیت باید نبض جامعه را در دست بگیرد؛حوزه انقلابی باید حوادث آینده را رقم بزند نه این که حوادث را نگاه کند و توجیه کند؛ ما امروز باید ثابت کنیم نظام ولایی جایگزین مناسبی برای دموکراسی و نظام پولی اسلام جایگزین خوبی برای نظام بانکی جهان است.

وی خاطرنشان کرد: برای داشتن حوزه انقلابی باید میدان درگیری را فهمید و ضرورت آن حس شود و این احساس اگر تبدیل به موضوع کار خود حوزه نشود نمی توند انقلابی بماند و انقلاب اسلامی هم توان ادامه نخواهد داشت چرا که نقطه اتصال منطقی انقلاب، حوزه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان عنوان داشت: حوزه باید حکومت اسلامی را تعریف کند؛اگر حوزه پای به میدان نگذارد منزوی خواهد شد و در قدم بعد انقلاب اسلامی یا دستگاهی موازی حوزه درست می کند یا از ادامه راه باز می ماند.