به گزارش خبرنگار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین مختاری، امام جمعه ساوجبلاق در جلسه طلاب و فضلای استان البرز که سه شنبه، بیست و هشتم آبان ماه در دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، اظهار داشت: بنده قریب به یک سال است که در خدمت مردم عزیز ساوجبلاق بوده و آنچه در این مدت از مردم شریف مردم این منطقه مشاهده شد، صفا، صمیمیت و ولایتمداری بوده است.

وی ابراز داشت: یکی از جاذبه های استان البرز برای بنده، حضور یک شخصیت عالم، فاضل، انقلابی، مجاهد و شجاع به عنوان نماینده ولی فقیه در استان بوده است که انصافا جای تقدیر از ایشان دارد.

امام جمعه ساوجبلاق خاطرنشان ساخت: اعتقاد ما این است که اولین وظیفه امام جمعه در هر منطقه، ساماندهی و ارتقاء وضعیت فرهنگی، اجتماعی و مذهبی آن منطقه است که با این نگاه، تمام مساجد منطقه را سرکشی کرده و پشت سر امام جماعت محترم مسجد نمازی را اقامه کرده و شنونده سخنان مردم بودیم تا بتوانیم با اوضاع و احوال فرهنگی، اجتماعی و مذهبی منطقه آشنایی پیدا نماییم.  

حجت الاسلام والمسلمین مختاری تصریح کرد: یکی از واقعیت هایی که باید به آن اشاره کرد، تخریب دشمنان نسبت به روحانیت است که شاهد آن در استان البرز نیز هستیم و سبب برخی مشکلات شده است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم ساماندهی و تغییر وضعیت فرهنگی اتفاق بیفتد، باید دیوار میان مردم و روحانیت فرو ریخته و همسویی و همراهی مردم اتفاق بیفتد تا بتوانیم شاهد وضعیت مناسب تری باشیم.

امام جمعه ساوجبلاق اظهار داشت: برنامه های کوتاه مدتی که در این مدت برنامه ریزی کردیم، بر اساس تقویت نهاد نمازجمعه با مردم بوده است تا بتوانیم شاهد همراهی آنان برای انجام وظایف باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ابراز داشت: اگر بتوانیم فعالیت های برنامه محور در شهرستان داشته باشیم، می توانیم موفق شویم و این تجربه را در شهرستانی که قبلا در آن به عنوان امام جمعه حضور داشتم، کسب کرده ایم و دستاورهای بسیار خوبی به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان ساخت: امروز در حال رصد و تحلیل وضعیت موجود در ساوجبلاق هستیم تا بر اساس آن، اطلس اجتماعی را تدوین کرده و بر اساس آن به فعالیت بپردازیم.

امام جمعه ساوجبلاق تصریح کرد: امروز اندیشکده ای در ساوجبلاق راه اندازی شده تا بتوانیم بر اساس دریافت داده ها، برنامه های متناسب با مشکلات و معضلات ارائه نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری بیان داشت: نیازمند پیشنهادات و نظرات طلاب و فضلای منطقه هستیم تا بتوانیم الگویی مناسب برای منطقه ساوجبلاق تهیه کرده و به اجرا برسانیم.

 

وی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع گرانی بنزین پرداخت و اظهار داشت: قانون هدفمندکردن یارانه ها دولت را مکلف کرده است که قیمت حامل های انرژی را سالانه با شیب ملایم بیشتر نماید؛ اما دولت فعلی در شش سال گذشته نسبت به بنزین این کار را انجام نداد و از انجام آن شانه خالی کرد و یکدفعه ۳۰۰ درصد بر قیمت آن افزود که سختی های فراوانی را برای مردم در پی خواهد داشت.

امام جمعه ساوجبلاق ابراز داشت: ما در زمان مقابله ملی با استکبار جهانی قرار داشته و در مقطعی حضور داریم که تحریم ها اثرات مدنظر استکبار را نداشته و به وفاقی رسیده بودیم؛ اما با تصمیمی که درباره بنزین گرفتند، کشور را به این وضعیت رسانده اند و جای گلایه از دولت دارد/.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری خاطرنشان ساخت: گلایه دوم ما از مجلس شورای اسلامی است که در این شش سال نسبت به دولت تذکری نداشته و باید برای انجام آن پافشاری می کردند تا مسئله ای مثل بنزین یکدفعه ۳۰۰ درصد افزایش قیمت نداشته باشد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در این چند سال کاملا همراه با دولت بود؛ در حالی که نمایندگان مجلس باید وکیل مردم باشند؛ نه وکیل دولت.

امام جمعه ساوجبلاق بیان داشت: خروجی این کارها همین وضعیت اخیر بود که پس از افزایش بالای قیمت بنزین، شاهد حوادث و اتفاقات گوناگون در کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری با اشاره به اینکه افزایش ۳۰۰ درصدی بنزین دور از تدبیر بود، اظهار داشت: شبی که دولت قیمت بنزین را اعلام کرد، عمده کانال های همسو با دولت به صورت هدفمند، فرمایشات رهبر انقلاب درباره مصرف بالای بنزین که تقریبا یک و نیم سال پیش انجام شده بود را منتشر کردند تا بار این کار را بر دوش ایشان بیندازند.

وی به سخنان رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج درباره موضوع بنزین اشاره کرد و ابراز داشت: آینده قضاوت خواهد کرد که این مرد بزرگ الهی چه فداکاری و ایثاری انجام داد که این بار را بر دوش خود کشید تا نظام مصون از اتفاقات بزرگتر بماند.

امام جمعه ساوجبلاق خاطرنشان ساخت: ایشان در ابتدای درس خارج خود فرمودند نظرات کارشناسی در خصوص بالارفتن قیمت بنزین متفاوت است و بنده هم در این خصوص صاحب نظر نیستم؛ اما به موضوع مردم سالاری احترام گذاشتند و از تصمیم سران سه قوه که مسئول دو قوه آن با انتخاب مردم انتخاب می شوند، حمایت کردند.

 

وی بیان داشت: برخی از مسئولین با فعالیت های خود به دنبال بزک کردن برجام هستند؛ اما باید گفت که مرحوم برجام، قابل بزک کردن نیست و از ۱۰۰ نفر مردم این کشور، پنج نفر هم به برجام فکر نمی کنند. 

امام جمعه ساوجبلاق اظهار داشت: وقتی فتنه در سال ۸۸ اوج گرفت، بسیاری از بزرگان از سر خیرخواهی به رهبر انقلاب سفارش کردند که انتخابات را مجدد برگزار کنید؛ اما ایشان مردانه ایستاد و تمام مشکلات را به جان خرید تا الی الابد در این نظام انتخابات های دیگر هم به درستی برگزار شود؛ اگر ایشان انتخابات دیگری برگزار می کرد، در سال ۹۲ و ۹۶ هم باید کاندیداهایی که رأی نیاوردند، آشوب کرده و طالب انتخابات دیگری می شدند؛ اما ایشان ایستاد و نگذاشت انتخابات مجدد برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری ابراز داشت: اگر رهبر معظم انقلاب در مقابل این موضوع نمی ایستادند، فردا بر سر مذاکره، موشک، حجاب و … شاهد آشوب های خیابانی و کوتاه آمدن نظام بودیم و نمی توانستیم مشکلات را جمع کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت استان البرز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این استان دارای چندگانگی در موضوعات مختلف است و در موضوع بالارفتن قیمت بنزین هم شاهد مشکلاتی بوده ایم.

امام جمعه ساوجبلاق تصریح کرد: در روز اولی که در هشتگرد اعتراضات انجام شد، ۲۰ نفر دستگیر شدند که ۱۸ نفر از آنان، زن و دو نفر از آنان مرد بودند که نکته قابل توجه اینجاست که ۱۹ نفر از این افراد، غیر بومی و فقط یک نفر بومی منطقه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مختاری بیان داشت: حضور این افراد کاملا برنامه ریزی شده بود و هماهنگی سازمان یافته ای وجود داشت تا اغتشاشاتی در منطقه داشته و با سلاح گرم وارد برنامه خود شدند.

وی اظهار داشت: یکی از برنامه های آشوب گران از شب اول آشوب ها، غارت اموال بود که این برنامه کلید خورد.

امام جمعه ساوجبلاق ابراز داشت: ۱۵۰ نفر از لیدرها و سرشاخه های آشوب گران تا دیروز در کرج توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و امروز هم شاهد مشکلات کمتری بوده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مختاری در پایان از طلاب و فضلا درخواست کرد برای ساماندهی وضعیت فرهنگی و اجتماعی در منطقه حضور پیدا نمایند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسینی، امام جمعه طالقان نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و گفت: در شهر مقدس قم بزرگان بسیار زیادی پرورش یافته و امروز پرچم اهل بیت (ع) به دست ایران اسلامی و شهر مقدس قم قرار گرفته است؛ این پرچم فقط پرچم سیاسی نیست؛ بلکه پرچم علمی نیز هست.

وی ابراز داشت: برای مکتب و علمای قم وعده های بسیاری از سوی اهل بیت (ع) وجود دارد که علم از این شهر به دنیا عرضه خواهد شد و مرکزیت ایران به پرچم داری قم در آخرالزمان به وجود خواهد آمد.

امام جمعه طالقان خاطرنشان ساخت: حیات جهان اسلام به قم بستگی دارد و در روایات آمده است که این پرچم به دست صاحب آن که امام زمان (عج) است، سپرده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی تصریح کرد: ما باید بنابر این روایات، جایگاه خود را دانسته و قدر زمان، مکان و جایگاه فعلی خود را بدانیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به برخی از روایات درباره طالقان اشاره کرد و بیان داشت: نام طالقان در روایات مربوط به ظهور حضرت ولی عصر(عج) و تعداد یاران آن حضرت آمده است که نشان دهنده اهمیت این شهر است.

امام جمعه طالقان اظهار داشت: این شهر در گذشته از جمعیت بالایی برخوردار بوده  است؛ به نحوی که در سال ۱۳۰۹، یکی از روستاهای طالقان، جمعیتی به اندازه کرج داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی ابراز داشت: امروز جمعیت طالقان به اندازه گذشته نیست؛ اما می توانیم به جرأت بگوییم که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از طالقانی ها در سراسر کشور پراکنده هستند.

وی خاطرنشان ساخت: امروز مدرسه علمیه ای که در طالقان وجود دارد، مخصوصا در یک سال اخیر از کیفیت بالایی برخوردار شده است.

امام جمعه طالقان تصریح کرد: امروز طالقان دارای ۲۶ بقعه و امامزاده است و تاکنون بافت سنتی خود را حفظ نموده است؛ اما باید مراقب برخی برنامه ها در این شهر بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بیان داشت: امروز گردشگران بسیاری در این شهر حضور پیدا می کنند که نیازمند مراقبت بیشتر برای عدم تغییر فضای مذهبی و سنتی این شهر است.

وی اظهار داشت: پس از استقلال استان البرز از تهران، شاهد آن بوده ایم که سد طالقان را متعلق به استان تهران دانسته و تهرانی ها از سود استخراج برق آن استفاده می کنند؛ اما رودخانه طالقان که مشکلات بسیاری پیرامون آن وجود دارد را به این شهر داده اند.

امام جمعه طالقان ابراز داشت: طالقان از شهرهایی است که هرگز اهل سنت در آن حضور نداشته و همیشه تشیع در این شهر ساکن بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان ساخت: ما نیازمند تقویت مدارس علمیه استان البرز و شهرستان طالقان هستیم؛ چراکه استان البرز، استانی مهاجرپذیر بوده و باید با حضور مستمر و مرتب خود آن را حفظ نماییم.

 

وی تصریح کرد: این شهرستان بزرگان بسیار زیادی همچون مرحوم آیت الله طالقانی را داشته اند که افتخار منطقه ما هستند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مشفقی پور، نماینده طلاب و فضلای طالقان نیز در این جلسه به وقایع اخیر کشور و بیانات مقام معظم رهبری درباره موضوع گرانی بنزین اشاره کرد و گفت: ما باید به داشتن چنین رهبر حکیم و فرزانه ای افتخار کرده و به جان ایشان دعا کنیم که کشور را در بحران های خاص و مواقع حساس مدیریت کرده و از مشکلات عبور می دهند.

وی اظهار داشت: ایشان از آبروی خود در قضیه بنزین مایه گذاشتند و در وسط میدان از تصمیم سران سه قوه حمایت کردند.

نماینده طلاب و فضلای طالقان ابراز داشت: این شهرستان با سدی که در آن ساخته شده است، در معرض خطر است و نیازمند حضور فعال طلاب و فضلا در منطقه هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مشفقی پور در بخش دیگر از سخنان خود به ارائه نکاتی درباره سایت طلاب و فضلای استان البرز اشاره کرد.